Eerste paar dagen! - Reisverslag uit Agadir, Marokko van Rick Rond - WaarBenJij.nu Eerste paar dagen! - Reisverslag uit Agadir, Marokko van Rick Rond - WaarBenJij.nu

Eerste paar dagen!

Door: Rick de Rond

Blijf op de hoogte en volg Rick

13 November 2014 | Marokko, Agadir

De buitenlandse stage die ik ga doen is bij Van Oers United. Dit bedrijf zit ook gevestigd in Marokko en Senegal. Ik ben nu bezig met de stage in Zuid Marokko. 11 november om half 7 was het dan zo ver, de lucht in met het vliegtuig om naar Marokko te gaan. Samen met Bas de Wit ( die werkt voor van Oers) ben ik naar Marokko gereisd. Aangekomen op het vliegveld van Agadir zijn we opgehaald en naar het pakstation gereden om hier een kijkje te nemen en een aantal mensen te leren kennen.

Op het pakstation is er kennis gemaakt met een aantal mensen en een rondje gelopen in het pakstation, hoe gaat het hier, hoe wordt het verpakt enz. Na dit rondje ben ik samen met Bas gaan rijden naar een aantal boerderij hier in de buurt waar van Oers teelt. De wegen en de weggebruikers hier in Marokko zijn niet echt om over een huis te schrijven. Ik dacht dat de mensen die op blik op de weg of wegmisbruikers komen rare mensen waren. Maar als wegmisbruikers hier moeten gaan filmen hebben ze met 30 man gewoon heel het jaar werk!
De wegen zelf gaan opzich wel, soms kom je even een gat in de weg tegen maar voor de rest geen klagen!

Naar een aantal percelen en boerderij gezien te hebben is de reis vervolgd naar de 'Atelier' ( werkplaats en kassen) het zijn niet de kassen die we in nederland kennen maar plastieke kassen. Het is mooi om te zien hoe mensen met plastic en ijzere palen een kas kunnen bouwen!
In de werkplaats zijn een aantal monteurs bezig met onderhoud en het repareren van machines en trekkers. Veel van de machines staan ook op plek.

Naast de kas staat een huis, dit is het kantoor voor een aantal teeltbegeleider uit Marokko, zij werken hier en eten tussen de middag ook vaak. Hier hebben we dus ook gegeten. Het eten is eerst wel even wennen maar alles smaakt goed.

In de middag hebben we nog een aantal percelen bezocht en wat geholpen met het maken van machines in de werkplaats. Daarna ben ik afgezet bij mijn verblijf, hier hebben we alles geregeld onder het genot van een pilsje en savonds wisten eten!

De volgende dag gingen we gelijk verder van Agadir om bij andere percelen te bekijken. Agadir is best een stad, aardig druk, maar als je er buiten komt is het gelijk heel anders, vaak minder druk en ook wat rustiger. Maar de weggebruikers blijven hier onder het Nederland nivo...
Na het bezichtigen van percelen zijn we terug gegaan naar de werkplaats om daar wat te ondersteunen en ook wat te werken. Savonds zijn we wisten eten bij een Engelse pub, die hebben ze hier ook!

Vanmorgen hebben we een paar percelen bezocht waar ze aan het oogsten waren. Dit was erg mooi. Daarna hebben we nog een aantal dingen in de werkplaats gedaan en uitgezocht en zullen straks nog eens gaan eten!

Tot de volgende keer!

• 13 November 2014 - 21:12

Adrie:

Hé badmuts, gewassen staan er mooi egaal op. Veel plezier daar!

Groeten,

Adrie